Varhaiskasvatuksen käsikirja
Varhaiskasvatuksen käsikirja on ensimmäinen laaja kokoomateos, jossa esitellään keskeinen osaaminen varhaiskasvatuksen kehittämisen perustaksi.
Varhaiskasvatuksen käsikirja
Varhaiskasvatuksen käsikirja on ensimmäinen laaja kokoomateos, jossa esitellään keskeinen osaaminen varhaiskasvatuksen kehittämisen perustaksi. Kirjassa annetaan välineitä viedä varhaiskasvatussuunnitelmat käytännön työhön. Uudistetun painoksen sisältö on päivitetty vastaamaan sekä uusittua varhaiskasvatuslakia että uusimpia varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
Kirjan artikkelit käsittelevät lapsen kehitystä ja oppimista sekä varhaispedagogiikan lähtökohtia. Asiantuntijat kertovat lasten taiteellisesta toiminnasta, musiikin maailmasta, liikunnasta, eettisistä ja uskonnollisista kysymyksistä, matemaattisesta ajattelusta sekä ympäristöön suuntautuvasta tutkivasta toiminnasta. Lasten moninaisuuden huomioon ottaminen ja tasa-arvoisuuden toteutuminen tuodaan myös esiin. Lisäksi kirjassa tarkastellaan varhaiskasvatustoimintaa kokonaisuutena laadun, johtajuuden sekä työyhteisön ja työn kehittämisen näkökulmista. Uutena artikkelina kirjaan on lisätty Ismo Pellikan "Lapsen historiatietoisuus ja sen herättäminen".
Monipuolinen teos on suunnattu niin varhaiskasvatustyötä tekeville kuin alaa opiskeleville. Se soveltuu myös lasten vanhempien sekä muiden lasten elämästä ja toiminnasta kiinnostuneiden luettavaksi.
FT, dosentti Eeva Hujala oiminut varhaiskasvatukseen suuntautuneen kasvatustieteen professorina yli 20 vuoden ajan eri yliopistoissa. Nykyään hän toimiii professorina ja tutkijana Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksessa tutkimusalanaan kasvatus- ja opetusalan johtajuus sekä varhaiskasvatuksen laatu ja laadunarviointi. Kansainvälinen tutkimus kohdistuu päiväkotien kasvatuskäytäntöihin, joita ovat arvioineet sekä lasten vanhemmat että opettajat päiväkodeissa.
KT, LTO Leena Turja työskentelee yliopistonlehtorina varhaiskasvatuksen oppiaineessa Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksissaan hän on suuntautunut muun muassa arviointiin ja laadunhallintaan sekä lasten osallisuuteen varhaiskasvatusympäristöissään sekä on vastannut lastentarhanopettajakoulutuksessa parin vuosikymmenen ajan lasten tiede- ja teknologiakasvatuksen opetussisällöistä. Leena Turja on toiminut myös kansainvälisen tyttöjen teknologiaan suuntautumista koskeneen tutkimushankkeen varhaiskasvatusalueen koordinaattorina ja tutkijana sekä käynnistänyt STEAM-hankkeen, jossa integroidaan tiede- ja teknologiakasvatusta, taiteita ja matematiikkaa.
Kirjailija / Artisti | Eeva Hujala, Leena Turja, toim. |
---|---|
Formaatti | Sid. 385s. |
Julkaisuvuosi, julkaisija | 5.painos 2020 Santalahti-kustannus |