Erityisrippikoulun opettajan opas
Opetuksessa on hyvä hyödyntää monipuolisesti näköä, kuuloa, tuntoa, hajua ja makua – kaikkia aisteja! Erilainen oppija oppii paremmin tekemällä itse ja saa samalla rippikoulutilanteesta kokonaisvaltaisemman elämyksen.
Erityisrippikoulun ohjaaminen on vaativaa, raskasta – ja välillä hersyvän hauskaa. Ohjaaja voi tuntea itsensä riittämättömäksi ja kuitenkin tärkeintä on olla vain oma itsensä. Vain siten todellinen kohtaaminen nuoren kanssa on mahdollista. Tässä kohtaamisessa toteutuu iso osa rippikoulun perussisältöä. Armo ja rakkaus tulevat lihaksi, kun ihminen otetaan todesta kaikkine ominaisuuksineen. Kehitysvammaisella nuorella ei voi olla opiskelulleen mittavia tiedollisia tavoitteita. Hänenkin kohdallaan voi silti toteutua rippikoulun tärkein tavoite: elää ja kasvaa siinä uskossa, johon hänet on kastettu.
Erityisrippikoulun opettajan opas -kirjan oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa on käytetty apuna kirjaa Usko ja elämä. Kristinuskon pääkohdat selkokielellä. Usko ja elämä –kirja seuraa katekismuksen rakennetta ja näin ollen sitä on mahdollista käyttää erityisrippikoulun oppikirjana.
Kirjailija / Artisti | Arola Pertti, Kosola Marja, Maukonen Jarkko, Saloila Meri, Suhonen Katri, Ylä-Jussila Sanna |
---|